بررسی ساختهای طرحوارهای در غزلیات حافظ به منظور معرفی طرحوارههای جدید (رویکردی شناختی)
نویسندگان
چکیده مقاله:
جدیدترین مکتبی که در حوزة زبانشناسی معرفی شده، مکتب شناختی است و با وجود اینکه کتابهای پربار و مقالات درخور توجهی در این حوزه نوشته شده، به علت تازگی، هنوز جای کار بسیار دارد. در زمینة حافظ و دیوان نفیس او هم مطالب با ارزشی علیالخصوص در حوزة ادبیات و صنایع ادبی به رشتة تحریر درآمده، اما هنوز نکات بررسینشدة اشعار او بسیار است که از آن جمله بررسی از منظر شناختی را میتوان نام برد. در این مقاله نگارندگان سعی بر آن داشتهاند به این مهم بپردازند؛ یعنی ساختهای طرحوارهای را در غزلیات حافظ بررسی کنند و از این رهگذر به نتایج جالب توجهی هم دست یافتند که عبارت است از اینکه طرحوارهها در زبان فارسی به تعداد اندکی که در کتاب جان سعید معرفی شده خلاصه نمیشود و به علت توانایی منحصر به فردی که دراین زبان وجود دارد، قابلیت استفاده از طرحواره در اشعار وجود دارد. این طرحوارهها چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت بسیار غنیتر از آن چیزی است که سعید معرفی کرده است. روشی که در این مقاله از آن بهره گرفته شده است توصیفی تحلیلی است. بدین منظور ابتدا مطالعات فیلسوفان، اندیشمندان اسلامی، معنیشناسان و همینطور معنیشناسان شناختی توصیف و بررسی شد؛ سپس اشعار حافظ از منظر شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، طرحوارههای جدید از آن استخراج شد. شاعر با توانایی خود از این قابلیت زبان فارسی استفاده کرده و علاوه بر سه طرحوارة حرکتی، قدرتی و حجمی - که سعید آنها را معرفی کرده - برای رساندن مفهوم و مقصود خود از طرح وارههای دیگری نیز بهره برده که عبارتاند از طرحوارة اعضای بدن، طرحوارة طبیعی، طرحوارة رنگ، طرحوارة زمان، طرحوارة لباس و طرحوارة مکان
منابع مشابه
بررسی ساخت های طرح واره ای در غزلیات حافظ به منظور معرفی طرح واره های جدید (رویکردی شناختی)
جدیدترین مکتبی که در حوزة زبان شناسی معرفی شده، مکتب شناختی است و با وجود اینکه کتاب های پربار و مقالات درخور توجهی در این حوزه نوشته شده، به علت تازگی، هنوز جای کار بسیار دارد. در زمینة حافظ و دیوان نفیس او هم مطالب با ارزشی علی الخصوص در حوزة ادبیات و صنایع ادبی به رشتة تحریر درآمده، اما هنوز نکات بررسی نشدة اشعار او بسیار است که از آن جمله بررسی از منظر شناختی را می توان نام برد. در این مقال...
متن کاملساختهای غیرشخصی مرخم در زبان فارسی: رویکردی شناختی
پژوهش حاضر به بررسی و چگونگی ساختهای غیرشخصی مرخم در زبان فارسی در چارچوب انگاره دستور شناختی میپردازد. این نوع از ساختها از یک فعل وجهی و یک مصدر مرخم تشکیل شدهاند. دستور شناختی به دو نوع فعل وجهی ریشهای و معرفتی قائل است. در این پژوهش مشخص شد که افعال وجهی به کار رفته در ساختهای غیرشخصی زبان فارسی از نوع افعال وجهی ریشهای میباشند که گوینده و مخاطب مشخصی ندارند. از آنجا که جایگاه فاعل ...
متن کاملبررسی مفهومسازیهای «چشم» در غزلیات حافظ از دیدگاه شناختی
علوم شناختی به برررسی ماهیت فعالیتهای ذهنی میپردازند. از دیدگاه شناختی، «استعاره» درک یک حوزۀ مفهومی بر اساس حوزۀ مفهومی دیگر است. در زبانشناسی شناختی، استفاده از اعضا و فیزیک بدن به عنوان منبعی برای مفهومپردازی فرهنگی مفاهیم روزمره بسیار مورد توجه است. در این پژوهش، به بررسی مفهومسازیهای عضو «چشم» در غزلیات حافظ در چارچوب زبانشناسی شناختی پرداخته شدهاست. این تحقیق در پی دستیابی به دو پ...
متن کاملمتناقضنما در غزلیات حافظ
یکی از برجستهترین ویژگیهای ادبی شعر حافظ «ایهام» است که شاعر به وسیلة آن توانسته کلام خود را از جذبهای خاص برخوردار و رندانه ظرایف و طرایف را از هر مضمونی بیان کند و در عین حال خواننده را در گزینش بینهایتی از معنا رها سازد. بنابراین توجه بیشتر مشتاقان شعر حافظ به بررسی این شگرد و سایر ترفندهای ادبی مرسوم در بلاغت عصرِ او معطوف شده است. شعر حافظ دارای جذبههایی پنهانی است که او هنرمندانه آنها...
متن کاملبررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفتهاست، جایگاه برتری به خود اختصاص دادهاست. شمسالدین محمد حافظ، به مدد بهرهجویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قلههای غزل فارسی است. یکی از آرایههای بلاغی قرآن که حافظ از آن بهره برده، تهکم یا نزاهه است که در این مقاله به تفصیل بررسی شدهاست. نزاهه یا تهکم از مقولۀ طنز است و در ادب فارسی، جسته گریخته در دیوان شا...
متن کاملبررسی معنیشناختی فعل «رفتن» در غزلیات حافظ
رفتن در لغت به معنای حرکت کردن از جایی به جایی دیگر است؛ امّا در زبان فارسی با توجّه به بافت جمله، معانی مختلفی مییابد. این پژوهش، معانی متعدّد این فعل را در غزلیات حافظ مورد بررسی قرار میدهد و برای تبیین بهتر از نظریهی طرحوارههای تصویری در حوزهی معنیشناسی شناختی کمک میگیرد. در غزلیات حافظ به جز چند مورد، فعل رفتن اغلب در معنایی غیر از «حرکت فیزیکی از جایی به جای دیگر» به کار رفته است. مفا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 7
صفحات 107- 124
تاریخ انتشار 2008-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023